Un any del nou Govern i les millores en transport públic son imperceptibles
- 30 de maig del 2024

Portem un any del nou Govern i les millores en transport públic a les Illes Balears son imperceptibles.
Vivim una situació d’emergència climàtica per l’escalfament global del planeta, que cap persona mínimament informada i amb dos dits de seny s’atreveix a negar.
L’aportació més gran que fem les Illes Balears al escalfament global del planeta, prove de les emissions de gasos dels combustibles fòssils que s’utilitzen en les diferents modalitats de transport, però de manera molt significativa pels desplaçaments amb cotxe privat.
La saturació de cotxes a les carreteres de Mallorca, es palpable per qualsevol conductor.
La via de Cintura de Palma suporta un trànsit de més de 170.000 cotxes diaris.
Els transportistes apunten un sobrecost de més del 40% del servei, per la lentitud en els desplaçaments i la necessitat de contractar més xofers per fer la mateixa feina.
Els serveis d’emergències i les ambulàncies, eviten determinades rutes i en concret passar per la Via de Cintura en hores punta, per por a quedar bloquejats per la saturació de cotxes.
Milers de persones arriben tard a la feina pels embossos i cada any es perden milions d’hores de la gent treballadora que hi queda enredada.
Tenim la ràtio de cotxes més elevada de tot l’estat amb més de un cotxe per persona.
Europa recomana traspassar usuaris de cotxe privat al transport públic, especialment al transport ferroviari, per tal de reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
I a tot això:
El Govern Balear i el Consell de Mallorca, son incapaços d’adoptar mesures alternatives i eficients per reduir l’ús abusiu que fem del cotxe privat en els nostres desplaçaments.
El Govern Balear i el Consell de Mallorca, responen a la saturació de les carreteres donant més facilitats per a la utilització i l’abús del cotxe particular.
- Més aparcaments a ran de la mar i sobre l’arena en determinades platges emblemàtiques.
- Més aparcaments en sol rústic a les afores dels pobles per poder aparcar-hi tots els cotxes que ja no caben dins el casc urbà.
- Un carril extra a la Via de Cintura per augmentar la seva capacitat.
- Un tram més del segon cinturó de Palma.
- Aparcaments dissuasius per a que la gent pugui agafar el tren, però sense augmentar la capacitat dels combois que ja van plens de gom a gom, provocant que molts conductors desisteixin de fer el canvi i prefereixin continuar el seu viatge amb el cotxe.
Pel que fa al Transport Públic Ferroviari, el més sostenible, el menys contaminant, el que menys territori consumeix i el que més haurien d’afavorir les Administració Públiques, tenim:
- Aquesta legislatura el tren no arribarà a Artà, tampoc tindrem tramvia, ni tren al Port d’Alcúdia, ni tren a Santanyí, ni tren a l’aeroport.
- Continuarem a SFM sense la dotació de personal suficient, per donar la resposta adequada a l’augment de la demanda del servei i a la qualitat que reclamem els usuaris.
- No està prevista l’ampliació horària necessària del servei ferroviari a primera i darrera hora dels dies feiners, ni els trens nocturns els caps de setmana, ni més freqüències entre Sa Pobla i Manacor amb Palma.
- La Concessionària privada que porta la gestió dels tallers de SFM, continuarà sense prestar un servei de qualitat, continuarà fent abús del manteniment correctiu d’avaries per manca de manteniment preventiu i SFM no disposarà de personal de supervisió propi que ho pugui controlar.
- SFM seguirà essent una empresa opaca, sense participació social en el seu Consell d’Administració i continuarà facilitant informació escassa, sols a demanda i a conta gotes.
Guillem Ramis, maig de 2024